Listy klinické logopedie 2025, 9(2):8-17 | DOI: 10.36833/lkl.2025.018
Mind mapping v terapii afázie: kazuistika
- 1 Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Poříčí 9, 603 00 Brno, Česká republika.
- 2 Neurologická klinika FN Brno a LF MU, Jihlavská 20, 625 00 Brno, Česká republika.
Myšlenkové mapy (mind mapping), původně vyvinuté pro efektivní zapisování poznámek, se v současných výzkumech ukazují jako přínosné v procesu učení, při podpoře kognitivních funkcí či při rozvoji jazykových dovedností v cizích jazycích. Příspěvek prezentuje případovou studii s využitím metody myšlenkových map v intervenci expresivních jazykových schopností u pacienta po cévní mozkové příhodě s Brocovou afázií. Intenzivní terapie probíhala po dobu šesti týdnů a její efekt na spontánní verbální produkci pacienta byl hodnocen bezprostředně po ukončení terapie a znovu po jednom měsíci bez cíleného tréninku. Po terapii byl zaznamenán nárůst počtu plnovýznamových slov ve spontánním projevu. Zjištění naznačují, že myšlenkové mapy mohou představovat efektivní metodu intervence řečové exprese, která může u osob s afázií přinášet i motivační aspekt. Cílem kazuistiky je zjistit, zda je technika mind mappingu vhodná pro rozvoj expresivních dovedností u nonfluentního typu afázie. Dílčím cílem kazuistické studie je zjistit, jakým způsobem je možné danou metodu využít v intervenci.
Klíčová slova: mind mapping, aphasia, therapy, speech expression, functionally oriented therapy
Vloženo: 1. září 2025; Revidováno: 22. září 2025; Přijato: 23. září 2025; Zveřejněno: 14. prosinec 2025 Zobrazit citaci
Reference
- AKHUTINA, T., 2015. Luria's classification of aphasias and its theoretical basis. Online. Aphasiology, vol. 30, no. 8, s. 878-897. ISSN 0268-7038. DOI: 10.1080/02687038.2015.1070950. Dostupné z: Luria's classification of aphasias and its theoretical basis: Aphasiology: Vol 30 , No 8 - Get Access.
Přejít k původnímu zdroji... - AMINOFF, M. J.; BOLLER F. a SWABB, D. F., 2022. Handbook of clinical neurology. Elsevier. ISBN 978-0-12-823384-9.
- BUZAN, T., 2018. Mind Map Mastery. Londýn: Watkins Media Limited. ISBN 978-1-78678-141-3.
- BUZAN, T. a BUZAN, B., 2023. Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. 3. vydání. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-1142-7.
- ÇARKIT, C. a KAVCAR, S., 2021. Instructors' opinion on the use of concept maps for improving vocabulary in teaching Turkish as a foreign language. Online. International Online Journal of Education and Teaching, vol. 8, no. 3, s. 1497-1510. ISSN: 2148-225X: Dostupné z: (PDF) Instructors' Opinion on the Use of Concept Maps for Improving Vocabulary in Teaching Turkish as a Foreign Language/ Yabanci Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sözcük Dağarciğinin Geliştirilmesinde Kavram Haritalarinin Kullanimi Üzerine Eğitici Görüşleri.
- ERDEM, A., 2017. Mind Maps as a Lifelong Learning Tool. Online. Universal Journal of Educational Research, vol. 5, no. 12A, s. 1-7. DOI: 10.13189/ujer.2017.051301. Dostupné z: EJ1165490.pdf.
Přejít k původnímu zdroji... - FENG, R.; ALSAGER, H. N.; AZIZI, Z. a SARABANI, L., 2023. Impact of mind-mapping technique on EFL learners' vocabulary recall and retention, learning motivation, and willingness to communicate. Online. Heliyon, vol. 9, no. 6, s. e16560. DOI: 10.1016/j.heliyon.2023.e16560. Dostupné z: (PDF) Impact of mind-mapping technique on EFL learners' vocabulary recall and retention, learning motivation, and willingness to communicate.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - HARMON, T G.; NIELSEN, C.; LOVERIDGE, C. a WILLIAMS, C., 2022. Effects of Positive and Negative Emotions on Picture Naming for People With Mild-to-Moderate Aphasia: A Preliminary Investigation. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 65, no. 3, s. 1025-1043. DOI: 10.1044/2021_jslhr-21-00190. Dostupné z: Effects of Positive and Negative Emotions on Picture Naming for People With Mild-to-Moderate Aphasia: A Preliminary Investigation | Journal of Speech, Language, and Hearing Research.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - HYERLE, D. a YEAGER, C., 2007. Thinking Maps: A Language for Learning. Thinking Maps, Inc. ISBN 978-1884582271.
- KOŠŤÁLOVÁ, M., bez data. Screening afázie: MASTcz. Online. Brno: Fakultní nemocnice Brno. Dostupné z: Screening afázie: MASTcz - Fakultní nemocnice Brno. [citováno 2025-08-16].
- LASOTOVÁ, N., 2024. Logopedická cvičení u afázie a kognitivních poruch: konverzační trénink pro dospělé. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-5151-6.
- LECHTA, V., 2011. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2., aktualiz. vyd. Přeložila J. KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-901-9.
- LUANGKRAJANG, M. S., 2022. Use of Mind-Mapping in Language Learning: A Cognitive Approach. Online. Theory and Practice in Language Studies, vol. 12, no. 8, s. 1616-1621. DOI: 10.17507/tpls.1208.18. Dostupné z: Use of Mind-Mapping in Language Learning: A Cognitive Approach | Theory and Practice in Language Studies.
Přejít k původnímu zdroji... - RADOVÁ, N., 2025. Využití myšlenkových map v rozvoji expresivních dovedností u osob s afázií. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky. Vedoucí práce doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. Online. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/c15s2/.
- RAHMAWATI, M.; NUGRAHAENI, F. a MAULUDIYAH, L., 2020. Improving Arabic Speaking Skill through Mind Mapping Strategy. Online. Journal of Arabic Language Teaching, Linguistics and Literature, vol. 3, no. 1, s. 31-44. DOI: 10.22219/jiz.v3i1.10967. Dostupné z: (PDF) Improving Arabic Speaking Skill through Mind Mapping Strategy.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.




