Listy klinické logopedie 2025, 9(2):45-52 | DOI: 10.36833/lkl.2025.026
Komunikace zdravotnického personálu s osobami s afázií: Úroveň informovanosti, postupy a subjektivní zkušenost
- 1 Klub afasie, z. s., Branská 360, 190 00 Praha 9, Česká republika.
- 2 Geriatrické a rehabilitační centrum, Fr. Kloze 37, 272 01 Kladno, Česká republika.
Cíl: Cílem studie bylo identifikovat, které symptomy afázie zdravotničtí pracovníci znají, a které bývají nejčastěji zaměňovány či nesprávně interpretovány, a porovnat tyto rozdíly mezi jednotlivými oblastmi péče. Dalším cílem bylo zmapovat, jak zdravotníci vnímají komunikační obtíže pacientů s afázií a jak reagují v modelových komunikačních situacích. Dílčím cílem bylo rovněž identifikovat potřebu dalšího vzdělávání v této oblasti.
Klíčová slova: afázie, komunikace s lidmi s afázií, zdravotnický personál, symptomatologie afázie
Vloženo: 1. září 2025; Revidováno: 15. říjen 2025; Přijato: 16. říjen 2025; Zveřejněno: 14. prosinec 2025 Zobrazit citaci
Reference
- ARMOUR, M.; BRADY, S.; WILLIAMSON-LINK, K.; MCGOVERN, L. a STRUCHIL, K., 2021. Supported Communication Video Training for the Nursing Department in an Inpatient Rehabilitation Hospital. Online. Rehabilitation Nursing, vol. 46, no. 5, s. 289-296. DOI: 10.1097/rnj.0000000000000311. Dostupné z: Supported Communication Video Training for the Nursing Department in an Inpatient Rehabilitation Hospital - PMC.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - BARNARD, R.; JONES, J. a CRUICE, M., 2022. Addressing patients' communication support needs through speech-language pathologist-nurse information-sharing: Employing ethnography to understand the acute stroke context. Online. International Journal of Speech-Language Pathology, vol. 24, no. 5, s. 504-514. DOI: 10.1080/17549507.2022.2034944. Dostupné z: Addressing patients' communication support needs through speech-language pathologist-nurse information-sharing: Employing ethnography to understand the acute stroke context - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - ČECHÁČKOVÁ, M., 2003. Získané organické poruchy řečové komunikace. In: ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. et al. Klinická logopedie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.
- HEARD, R.; O'HALLORAN, R. a MCKINLEY, K. S., 2017. Communication partner training for health care professionals in an inpatient rehabilitation setting: A parallel randomised trial. Online. International Journal of Speech-Language Pathology, vol. 19, no. 3, s. 277-286. DOI: 10.1080/17549507.2017.1290137. Dostupné z: Communication partner training for health care professionals in an inpatient rehabilitation setting: A parallel randomised trial - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - HUR, Y. a KANG, Y., 2021. Nurses' experiences of communicating with patients with aphasia. Online. Nursing Open, vol. 9, no. 1, s. 714-720. DOI: 10.1002/nop2.1124. Dostupné z: Nurses' experiences of communicating with patients with aphasia - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - HUR, Y. a KANG, Y., 2023. Communication training program for nurses caring for patients with aphasia: a quasi-experimental study. Online. BMC Nursing, vol. 23, no. 1. DOI: 10.1186/s12912-024-02599-0. Dostupné z: Communication training program for nurses caring for patients with aphasia: a quasi-experimental study | BMC Nursing | Full Text.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - LECHTA, V., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Přeložila J. KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
- LOFT, M. I.; VOLCK, C. a JENSEN, L. R., 2022. Communicative and Supportive Strategies: A Qualitative Study Investigating Nursing Staff's Communicative Practice With Patients With Aphasia in Stroke Care. Online. Journal of advanced nursing, vol. 81, no. 6, s. 3129-3140. Global Qualitative Nursing Research, vol. 9. DOI: 10.1177/23333936221110805. Dostupné z: Communicative and Supportive Strategies: A Qualitative Study Investigating Nursing Staff's Communicative Practice With Patients With Aphasia in Stroke Care - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - LOFT, M. I.; MATHIESEN, L. L. a JENSEN, F. G., 2024. Author response for "Need for Human Interaction and Acknowledging Communication-An Interview Study With Patients With Aphasia Following Stroke." Online. DOI: 10.1111/jan.16512/v2/response1. Dostupné z: Need for Human Interaction and Acknowledging Communication-An Interview Study With Patients With Aphasia Following Stroke - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji... - NEUBAUER, K., 2018. Neurogenní poruchy komunikace a orofaciální motoriky u dospělých osob. In: NEUBAUER, K. et al. Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1390-1.
- POWER, E.; ATTARD, M. C.; LANYON, L. a TOGHER, L., 2023. Efficacy of online communication partner training package for student healthcare professionals. Online. International Journal of Language & Communication Disorders, vol. 59, no. 1, s. 304-326. DOI: 10.1111/1460-6984.12947. Dostupné z: Efficacy of online communication partner training package for student healthcare professionals - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - SIMMONS-MACKIE, N.; RAYMER, A. M.; ARMSTRONG, E.; HOLLAND, A. L. a CHERNEY, L. R., 2010. Communication Partner Training in Aphasia: A Systematic Review. Online. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, vol. 91, no. 12, s. 1814-1837. DOI: 10.1016/j.apmr.2010.08.026. Dostupné z: Communication partner training in aphasia: a systematic review - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - SIMMONS-MACKIE, N.; RAYMER, A. M. a CHERNEY, L. R., 2016. Communication Partner Training in Aphasia: An Updated Systematic Review. Online. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, vol. 97, no. 12, s. 2202-2221.e8. DOI: 10.1016/j.apmr.2016.03.023. Dostupné z: Efficacy of online communication partner training package for student healthcare professionals - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - ŠKODOVÁ, E. a JEDLIČKA, I., 2003. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.




