Listy klinické logopedie 2025, 9(2):74-82 | DOI: 10.36833/lkl.2025.015
Hodnocení jazykového vývoje u dětí s kochleárním implantátem: výzvy a možnosti české praxe
- 1 Ústav Českého jazyka a teorie komunikace, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1, Česká republika.
- 2 Psychologický ústav Akademie věd České republiky, Veveří 97, 602 00 Brno, Česká republika.
Záměrem tohoto článku je představit situaci hodnocení jazykových schopností u dětí s kochleárním implantátem v prostředí české praxe. V České republice neexistuje jednotná metodika, která by umožňovala důvěryhodně monitorovat vývoj mluveného jazyka u dětí s kochleárním implantátem. To vede jednak k nedostatku informací o komunikačním vývoji této skupiny, a zároveň to znemožňuje objektivně hodnotit individuální pokrok jednotlivých dětí v čase.
Klíčová slova: kochleární implantáty, raná intervence, hodnocení jazykového vývoje, diagnostika, MacArthur-Bates Communicative Development Inventories (MB-CDI), Dovyko
Vloženo: 19. červen 2025; Revidováno: 30. červenec 2025; Přijato: 5. srpen 2025; Zveřejněno: 14. prosinec 2025 Zobrazit citaci
Reference
- BASLOVÁ, M., 2023. Vývoj jazyka a komunikace dítěte po kochleární implantaci se zaměřením na morfosyntaktickou rovinu jazyka. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace. Vedoucí práce PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. Online. Dostupné z: 120456774.pdf.
- CASELLI, N.; PYERS, J. a LIEBERMAN, A. M., 2021. Deaf children of hearing parents have age‑level vocabulary growth when exposed to ASL by six‑months. Online. The Journal of Pediatrics, vol. 232, s. 229-236. DOI: 10.1016/j.jpeds.2021.01.029. Dostupné z: Deaf Children of Hearing Parents Have Age-Level Vocabulary Growth When Exposed to American Sign Language by 6 Months of Age - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - ČERNÝ, L., 2020. Indikace kochleárních implantací. Online. Listy klinické logopedie, roč. 4, č. 2, s. 13-15. DOI: 10.36833/lkl.2020.031. Dostupné z: Indications for cochlear implants.
Přejít k původnímu zdroji... - DANESHVARFARD, F.; ABRISHAMI MOGHADDAM, H.; DEHAENE‑LAMBERTZ, G.; KONGOLO, G.; WALLOIS, F. a MAHMOUDZADEH, M., 2019. Neurodevelopment and asymmetry of auditory‑related responses to repetitive syllabic stimuli in preterm neonates based on frequency‑domain analysis. Online. Scientific Reports, vol. 9, no. 1, s. 10654. DOI: 10.1038/s41598-019-47064-0. Dostupné z: Neurodevelopment and asymmetry of auditory-related responses to repetitive syllabic stimuli in preterm neonates based on frequency-domain analysis - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - DECASPER, A. J. a FIFER, W. P., 1980. Of human bonding: newborns prefer their mothers' voices. Online. Science, vol. 208, no. 4448, s. 1174-1176. DOI: 10.1126/science.7375928. Dostupné z: Of human bonding: newborns prefer their mothers' voices - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - DELCENSERIE, A.; GENESEE, F. a CHAMPOUX, F., 2024. Exposure to sign language prior and after cochlear implantation increases language and cognitive skills in deaf children. Online. Developmental Science, vol. 27, no. 4, e13481. DOI: 10.1111/desc.13481. Dostupné z: Exposure to sign language prior and after cochlear implantation increases language and cognitive skills in deaf children - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - DRAHOTSKÁ, K., 2020. Hodnocení vývoje sluchového vnímání a řeči u dětí po kochleární implantaci. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce PhDr. Radka Horáková, Ph.D. Online. Dostupné z: Diplomova_prace_Drahotska_NAMES.pdf.
- DUFF, F. J.; REEN, G.; PLUNKETT, K. a NATION, K., 2015. Do infant vocabulary skills predict school‑age language and literacy outcomes? Online. Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol. 56, no. 8, s. 848-856. DOI: 10.1111/jcpp.12378. Dostupné z: Do infant vocabulary skills predict school-age language and literacy outcomes? - PMC.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - DVOŘÁKOVÁ, M.; KIKOŤOVÁ, N.; URBANEC, J.; GOETZ, A. a CHLÁDKOVÁ, K., 2025. Detecting foreign rhythm in native‑language speech at birth. Online. Preprint at PsyArXiv. DOI: 10.31234/osf.io/jrm32_v3. Dostupné z: Detecting foreign rhythm in native-language speech at birth | Sciety.
Přejít k původnímu zdroji... - FENSON, L.; DALE, P. S.; REZNICK, J. S.; THAL, D.; BATES, E.; HARTUNG, J. P.; PETHICK, S. a REILLY, J. S., 1993. The MacArthur communicative development inventories: User's guide and technical manual. 3. vyd. Brookes. Dostupné z: MacArthur-Bates Communicative Development Inventories User's Guide and Technical Manual, Third Editi.
- FITZPATRICK, E. M.; HAMEL, C.; STEVENS, A.; PRATT, M.; MOHER, D.; DOUCET, S. P.; NEUSS, D.; BERNSTEIN, A. a NA, E., 2016. Sign language and spoken language for children with hearing loss: A systematic review. Online. Pediatrics, vol. 137, no. 1, article e20151974. DOI: 10.1542/peds.2015-1974. Dostupné z: Sign Language and Spoken Language for Children With Hearing Loss: A Systematic Review | Pediatrics | American Academy of Pediatrics.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - GEERS, A. E., 2006. Spoken Language in Children With Cochlear Implants. In: SPENCER, P. E. a MARSCHARK, M. (ed.). Advances in the spoken language development of deaf and hard‑of‑hearing children. Oxford: University Press, s. 244-270. ISBN 9780195179873.
Přejít k původnímu zdroji... - GEERS, A. E.; MITCHELL, C. M.; WARNER‑CZYZ, A.; WANG, N. Y.; EISENBERG, L. S. a CDaCI Investigative Team, 2017. Early Sign Language Exposure and Cochlear Implantation Benefits. Online. Pediatrics, vol. 140, no. 1, e20163489. DOI: 10.1542/peds.2016-3489. Dostupné z: Early Sign Language Exposure and Cochlear Implantation Benefits - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - GILLIS, S., 2018. Speech and language in congenitally deaf children with a cochlear implant. In: BAR-ON, A. a RAVID, D. (ed.). Handbook of Communication Disorders. De Gruyter Brill, s. 765-792. DOI: 10.1515/9781614514909-038. Dostupné z: Handbook of Communication Disorders....
Přejít k původnímu zdroji... - GIRAUD, A. L. a LEE, H. J., 2007. Predicting cochlear implant outcome from brain organisation in the deaf. Online. Restorative Neurology and Neuroscience, vol. 25, no. 3-4, s. 381-3. Dostupné z: Predicting cochlear implant outcome from brain organisation in the deaf - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji... - GOODWIN, C. a LILLO‑MARTIN, D., 2023. Deaf and Hearing American Sign Language-English Bilinguals: Typical Bilingual Language Development. Online. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, vol. 28, no. 4, s. 350-362. DOI: 10.1093/deafed/enad026. Dostupné z: Goodwin & Lillo-Martin | Journal of Deaf Studies and Deaf Ed. | Department of Linguistics.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - GUERZONI, L.; MURRI, A.; FABRIZI, E.; NICASTRI, M.; MANCINI, P. a CUDA, D., 2016. Social conversational skills development in early implanted children. Online. The Laryngoscope, vol. 126, no. 9, s. 2098-2105. DOI: 10.1002/lary.25809. Dostupné z: Social conversational skills development in early implanted children - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - HORÁKOVÁ, R., 2017. Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu: funkční hodnocení. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8130-7.
- JARŮŠKOVÁ, L.; SLOUPOVÁ, T.; SMOLÍK, F.; CHLÁDKOVÁ, K.; OCELÁKOVÁ, Z. a PAILLEREAU, N., 2024. Developing Dovyko I: The Czech adaptation of the MacArthur‑Bates communicative development inventory. Online. Československá psychologie, roč. 68, č. 2, s. 174-185. DOI: 10.51561/cspsych.68.2.174. Dostupné z: View of Developing Dovyko I: The Czech Adaptation of the MacArthur-Bates Communicative Development Inventory.
Přejít k původnímu zdroji... - JUNGWIRTHOVÁ, I., 2009. Jak komunikovat s malým dítětem s těžkou sluchovou vadou. In: MOTEJZÍKOVÁ, J. (ed.). Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, s. 31-51. ISBN 978‑80‑86792‑23‑1.
- KRAL, A. a SHARMA, A., 2012. Developmental neuroplasticity after cochlear implantation. Online. Trends in Neurosciences, vol. 35, no. 2, s. 111-122. DOI: 10.1016/j.tins.2011.09.004. Dostupné z: Developmental neuroplasticity after cochlear implantation - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - LECANUET, J.‑P.; GRANIER‑DEFERRE, C.; COHEN, H.; LE HOUEZEC, R. a BUSNEL, M.‑C., 1986. Fetal responses to acoustic stimulation depend on heart rate variability pattern, stimulus intensity and repetition. Online. Early Human Development, vol. 13, no. 3, s. 269-283. DOI: 10.1016/0378-3782(86)90061-7. Dostupné z: Fetal responses to acoustic stimulation depend on heart rate variability pattern, stimulus intensity and repetition - ScienceDirect.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - LEE, J., 2011. Size matters: Early vocabulary as a predictor of language and literacy competence. Online. Applied Psycholinguistics, vol. 32, no. 1, s. 69-92. DOI: 10.1017/S0142716410000299. Dostupné z: Size matters: Early vocabulary as a predictor of language and literacy competence | Applied Psycholinguistics | Cambridge Core.
Přejít k původnímu zdroji... - LEVINE, D.; STROTHER‑GARCIA, K.; GOLINKOFF, R. M. a HIRSH‑PASEK, K., 2016. Language Development in the First Year of Life: What Deaf Children Might Be Missing Before Cochlear Implantation. Online. Otology & Neurotology, vol. 37, no. 2, e56-e62. DOI: 10.1097/MAO.0000000000000908. Dostupné z: Language Development in the First Year of Life: What Deaf Children Might Be Missing Before Cochlear Implantation - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - MAHMOUDZADEH, M.; WALLOIS, F.; KONGOLO, G.; GOUDJIL, S. a DEHAENE‑LAMBERTZ, G., 2017. Functional Maps at the Onset of Auditory Inputs in Very Early Preterm Human Neonates. Online. Cerebral Cortex, vol. 27, no. 4, s. 2500-2512. DOI: 10.1093/cercor/bhw103. Dostupné z: Functional Maps at the Onset of Auditory Inputs in Very Early Preterm Human Neonates - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - MAMPE, B.; FRIEDERICI, A. D.; CHRISTOPHE, A. a WERMKE, K., 2009. Newborns' cry melody is shaped by their native language. Online. Current Biology, vol. 19, no. 23, s. 1994-1997. DOI: 10.1016/j.cub.2009.09.064. Dostupné z: Newborns' Cry Melody Is Shaped by Their Native Language - ScienceDirect.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - MEHLER, J.; JUSCZYK, P.; LAMBERTZ, G.; HALSTED, N.; BERTONCINI, J. a AMIEL‑TISON, C., 1988. A precursor of language acquisition in young infants. Online. Cognition, vol. 29, no. 2, s. 143-178. DOI: 10.1016/0010-0277(88)90035-2. Dostupné z: A precursor of language acquisition in young infants - ScienceDirect.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - MILLS, M. a MELHUISH, E., 1974. Recognition of mother's voice in early infancy. Online. Nature, vol. 252, no. 5479, s. 123-124. DOI: 10.1038/252123a0. Dostupné z: Recognition of mother's voice in early infancy | Nature.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ ČR, 2021. Metodický pokyn k provádění screeningu sluchu novorozenců. Věstník Ministerstva zdravotnictví České republiky, č. 14, s. 30-36. Online. Dostupné z: Metodický pokyn k provádění screeningu sluchu novorozenců - Ministerstvo zdravotnictví.
- MITCHELL, R. E. a KARCHMER, M. A., 2004. Chasing the Mythical Ten Percent: Parental Hearing Status of Deaf and Hard of Hearing Students in the United States. Online. Sign Language Studies, vol. 4, no. 2, s. 138-168. DOI: 10.1353/sls.2004.0005. Dostupné z: Chasing the Mythical Ten Percent on JSTOR.
Přejít k původnímu zdroji... - MOON, C.; COOPER, R. P. a FIFER, W. P., 1993. Two‑day‑olds prefer their native language. Online. Infant Behavior and Development, vol. 16, s. 495-500. DOI: 10.1016/0163-6383(93)80007-U. Dostupné z: Two-day-olds prefer their native language - ScienceDirect.
Přejít k původnímu zdroji... - NEUBAUER, K., 2018. Diagnostika, terapie a prevence poruch komunikace v klinické logopedii. In: NEUBAUER, K. (ed.). Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, s. 65-119. ISBN 978-80-262-1390-1.
- PAILLEREAU, N.; SMOLÍK, F.; SLOUPOVÁ, T.; CHLÁDKOVÁ, K.; JARŮŠKOVÁ, L.; FIALOVÁ, T.; DVOŘÁKOVÁ, B.; OCELÁKOVÁ, Z.; UNGROVÁ, V.; KYNČLOVÁ, K.; PEŠEK, J. a KADAVÁ, Š., 2023. Dovyko I a Dovyko II - Dotazníky pro screening jazykového vývoje u dětí od 8 do 30 měsíců: příručka a normy. Online. Dostupné z: https://www.dovyko.cz/manual-a-normyk-dotaznikum-dovyko-i-a-ii/.
- PONTECORVO, E.; HIGGINS, M.; MORA, J.; LIEBERMAN, A. M.; PYERS, J. a CASELLI, N. K., 2023. Learning a Sign Language Does Not Hinder Acquisition of a Spoken Language. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 66, no. 4, s. 1291-1308. DOI: 10.1044/2022_JSLHR-22-00505. Dostupné z: Learning a Sign Language Does Not Hinder Acquisition of a Spoken Language - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - SMOLÍK, F.; TURKOVÁ, J.; MARUŠINCOVÁ, K. a MALECHOVÁ, V., 2017. Dotazník vývoje komunikace II. Dovyko II. Dotazník pro diagnostiku jazykového vývoje ve věkovém rozmezí 16 až 30 měsíců: příručka a normy. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7308-753-1.
- STALLINGS, L. M.; GAO, S. a SVIRSKY, M. A., 2002. Assessing the language abilities of pediatric cochlear implant users across a broad range of ages and performance abilities. Online. The Volta Review, vol. 102, no. 4, s. 215-235. Dostupné z: (PDF) Assessing the Language Abilities of Pediatric Cochlear Implant Users across a Broad Range of Ages and Performance Abilities.
- STARR, A.; AMLIE, R. N.; MARTIN, W. H. a SANDERS, S., 1977. Development of auditory function in newborn infants revealed by auditory brainstem potentials. Online. Pediatrics, vol. 60, no. 6, s. 831-839. Dostupné z: Development of auditory function in newborn infants revealed by auditory brainstem potentials - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji... - TAMATI, T. N.; PISONI, D. B. a MOBERLY, A. C., 2022. Speech and Language Outcomes in Adults and Children with Cochlear Implants. Online. Annual Review of Linguistics, vol. 8, s. 299319. DOI: 10.1146/annurev-linguistics-031220-011554. Dostupné z: Speech and Language Outcomes in Adults and Children with Cochlear Implants | Annual Reviews.
Přejít k původnímu zdroji... - THAL, D.; DESJARDIN, J. L. a EISENBERG, L. S., 2007. Validity of the MacArthur‑Bates Communicative Development Inventories for measuring language abilities in children with cochlear implants. Online. American Journal of Speech‑Language Pathology, vol. 16, no. 1, s. 54-64. DOI: 10.1044/1058-0360(2007/007). Dostupné z: https://pubs.asha.org/doi/10.1044/1058-0360%282007/007%29.
Přejít k původnímu zdroji... - UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI, 2015-2025. Sluchové postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Online. Katalog podpůrných opatření, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Dostupné z: http://katalogpo.upol.cz/sluchove-postizeni-nebo-oslabeni-sluchoveho-vnimani/. [citováno 2025-07-30].
- URBANEC, J.; CHLÁDKOVÁ, K. a KREMLÁČEK, J., 2024. Neural processing of speech sounds at premature and term birth: ERPs and MMR between 32 and 42 weeks of gestation. Online. Developmental Cognitive Neuroscience, vol. 70, s. 101444. DOI: 10.1016/j.dcn.2024.101444. Dostupné z: Neural processing of speech sounds at premature and term birth: ERPs and MMR between 32 and 42 weeks of gestation - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - WERMKE, K.; TEISER, J.; YOVSI, E.; KOHLENBERG, P. J.; WERMKE, P.; ROBB, M. et al., 2016. Fundamental frequency variation within neonatal crying: does ambient language matter? Online. Speech, Language and Hearing, vol. 19, s. 211217. DOI: 10.1080/2050571X.2016.1187903. Dostupné z: (PDF) Fundamental frequency variation within neonatal crying: Does ambient language matter?.
Přejít k původnímu zdroji... - WILSON, B. S. a DORMAN, M. F., 2008. Cochlear implants: current designs and future possibilities. Online. Journal of Rehabilitation Research and Development, vol. 45, no. 5, s. 695-730. DOI: 10.1682/jrrd.2007.10.0173. Dostupné z: (PDF) Cochlear implants: Current designs and future possibilities.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.




