Listy klinické logopedie 2025, 9(2):90-96 | DOI: 10.36833/lkl.2025.027

Využití aplikované behaviorální analýzy při rozvoji komunikace u dítěte se sluchovým postižením: kazuistika

Mgr. Bc. Lenka Želonková1, prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.1
1 Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání, Pedagogická fakulta MU, Poříčí 31a, 603 00 Brno, Česká republika.

Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) nahlíží na jazykové projevy dítěte z hlediska jejich funkce. Dovednost požádat o předměty, aktivity nebo pozornost je z pohledu ABA jednou ze základních funkcí komunikace. Náš příspěvek popisuje průběh a výsledky intervence s využitím systému rozvoje verbálního chování (ABA/VB) u pětiletého dítěte s dlouhodobou auditivní deprivací. Individuální terapeutický program se zaměřil na rozvoj dovednosti požádat znakem o oblíbené věci a aktivity. Pravidelné supervize matky a přímá intervence u dítěte vedly k vyšší samostatnosti, četnosti a variabilitě žádostí dítěte v přirozeném komunikačním prostředí. ABA/VB intervence může působit jako efektivní prostředek rozvoje funkční komunikace u dětí se sluchovým postižením.

Klíčová slova: aplikovaná behaviorální analýza, verbální chování, komunikační dovednosti, sluchové postižení, auditivní deprivace, intervence v domácím prostředí

Vloženo: 31. srpen 2025; Revidováno: 16. říjen 2025; Přijato: 16. říjen 2025; Zveřejněno: 14. prosinec 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Želonková L, Pančocha K. Využití aplikované behaviorální analýzy při rozvoji komunikace u dítěte se sluchovým postižením: kazuistika. Listy klinické logopedie. 2025;9(2):90-96. doi: 10.36833/lkl.2025.027.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ASSOCIATION FOR SCIENCE IN AUTISM TREATMENT (ASAT), 2016-2025. Learn More About Specific Treatments. Online. Dostupné z: https://asatonline.org/for-parents/learn-more-about-specific-treatments/. [citováno 2025-08-29].
  2. BARBERA, M. L. a RASMUSSEN, T., 2019. Rozvoj verbálního chování: jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9212-9.
  3. CONCEIÇÃO, D. B.; GREER, R. D. a MOSCHELLA, J. L., 2022. A general outline of the verbal behavior developmental theory. Online. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, vol. 24. DOI: 10.31505/rbtcc.v24i1.1646. Dostupné z: (PDF) A General Outline of the Verbal Behavior Developmental Theory. Přejít k původnímu zdroji...
  4. COOPER, J. O.; HERON, T. E. a HEWARD, W. L., 2024. Aplikovaná behaviorální analýza. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-280-0571-9.
  5. ECKES, T. et al., 2023. Comprehensive ABA-based interventions in the treatment of children with autism spectrum disorder - a meta-analysis. Online. BMC Psychiatry, vol. 23, no. 133. DOI: 10.1186/s12888-022-04412-1. Dostupné z: Comprehensive ABA-based interventions in the treatment of children with autism spectrum disorder - a meta-analysis - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. EDMIER, K.; KAZEE, A. a YOSICK, R., 2023. Considerations for practitioners using applied behavior analysis therapy with autistic deaf/hard of hearing clients. Online. Behavioral Interventions, vol. 38, no. 4. DOI: 10.1002/bin.1960. Dostupné z: Considerations for practitioners using applied behavior analysis therapy with autistic deaf/hard of hearing clients - Edmier - 2023 - Behavioral Interventions - Wiley Online Library. Přejít k původnímu zdroji...
  7. GREER, D. R. a ROSS, D. E., 2008. Verbal Behavior Analysis: Inducing and Expanding New Verbal Capabilities in Children with Language Delays. USA: Pearson Education. ISBN 978-0-205-45837-0.
  8. HÁDKOVÁ, K., 2016. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-619-2.
  9. HORÁKOVÁ, R., 2017. Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu: funkční hodnocení. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8130-7.
  10. JUNGWIRTHOVÁ, I., 2015. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0944-7.
  11. LECHTA, V., 2011. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-977-4.
  12. MACCORQUODALE, K., 1970. On Chomsky's review of Skinner's Verbal behavior. Online. Journal of the experimental analysis of behavior, vol. 13, no. 1, s. 83-99. DOI: 10.1901/jeab.1970.13-83. Dostupné z: ON CHOMSKY'S REVIEW OF SKINNER'S VERBAL BEHAVIOR - MacCorquodale - 1970 - Journal of the Experimental Analysis of Behavior - Wiley Online Library. Přejít k původnímu zdroji...
  13. MAKRYGIANNI, M. K. et al., 2018. The effectiveness of applied behavior analytic interventions for children with Autism Spectrum Disorder: A meta-analytic study. Online. Research in Autism Spectrum Disorders, vol. 51, s. 18-31. DOI: 10.1016/j.rasd.2018.03.006. Dostupné z: The effectiveness of applied behavior analytic interventions for children with Autism Spectrum Disorder: A meta-analytic study - ScienceDirect. Přejít k původnímu zdroji...
  14. MUKNŠNÁBLOVÁ, M., 2014. Péče o dítě s postižením sluchu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5034-7.
  15. PETERSON, T. et al., 2024. The effects of applied behavior analysis on verbal behavior with autistic individuals using the verbal behavior milestones assessment and placement program (VBMAPP) and the assessment of basic language and learning skills (ABLLS). Online. Cureus, vol. 16, no. 3. DOI: 10.7759/cureus.57041. Dostupné z: The Effects of Applied Behavior Analysis on Verbal Behavior With Autistic Individuals Using the Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program (VBMAPP) and the Assessment of Basic Language and Learning Skills (ABLLS) - PMC. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. POUROVÁ, R. a SEEMAN, P., 2015. Genetika sluchových vad. In: DRŠATA, K.; HAVLÍK, R. a CHROBOK, V. Foniatrie - sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš. s. 53-61. ISBN 978-80-7311-159-5.
  17. REICHOW, B. et al., 2018. Early intensive behavioral intervention (EIBI) for young children with autism spectrum disorders (ASD). Online. Cochrane Database of Systematic Reviews, no. 5. DOI: 10.1002/14651858.CD009260.pub3. Dostupné z: Early intensive behavioral intervention (EIBI) for young children with autism spectrum disorders (ASD) - PMC. Přejít k původnímu zdroji...
  18. ROBERTS, M. Y. et al., 2019. Association of parent training with child language development: A systematic review and meta-analysis. Online. JAMA pediatrics, vol. 173, no. 7, s. 671-680. DOI: 10.1001/jamapediatrics.2019.1197. Dostupné z: Association of Parent Training With Child Language Development: A Systematic Review and Meta-analysis - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. ROSALES-RUIZ, J. a M. BAER, D. M., 1997. Behavioral cusps: A developmental and pragmatic concept for behavior analysis. Online. Journal of applied behavior analysis, vol. 30, no. 3, s. 533-544. DOI: 10.1901/jaba.1997.30-533 Dostupné z: Behavioral cusps: a developmental and pragmatic concept for behavior analysis - PMC. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. SCHAEFER, J. M. a ANDZIK, N. R., 2021. Evaluating behavioral skills training as an evidence-based practice when training parents to intervene with their children. Online. Behavior Modification, vol. 45, no. 6, s. 887-910. DOI: 10.1177/0145445520923996. Dostupnéz: Evaluating Behavioral Skills Training as an Evidence-Based Practice When Training Parents to Intervene with Their Children - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. SCHMIDTOVÁ, J. et al., 2022. Včasná diagnostika a evidence-based intervence jako klíčové faktory pro pozitivní vývoj u dětí s poruchou autistického spektra. Online. Česká a slovenská psychiatrie, roč. 118, č. 2, s. 67-73. Dostupné z: VCASNA_DIAGNOSTIKA_­A_EVIDENCE­-BASED_­INTERVENCE_JAKO_KLICOVE_­FAKTORY_PRO_POZITIVNI_VYVOJ_­U_DETI_­S_PORUCHOU_AUTISTICKEHO­_SPEKTRA.pdf.
  22. SCHREIBMAN, L. et al., 2015. Naturalistic Developmental Behavioral Interventions: Empirically Validated Treatments for Autism Spectrum Disorder. Online. Journal of autism and developmental disorders, vol. 45, no. 8, s. 2411-2428. DOI: 10.1007/s10803-015-2407-8. Dostupné z: Naturalistic Developmental Behavioral Interventions: Empirically Validated Treatments for Autism Spectrum Disorder - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. SKINNER, B. F., 1957. Verbal Behavior. New York: Appleton-Century-Crofts. Online. DOI: 10.1037/11256-000. Dostupné z: APA PsycNet PsycBooks-TOC. Přejít k původnímu zdroji...
  24. SUNDBERG, M. L., 2014. VB-MAPP: Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program. 2. vyd. USA: AVB Press. ISBN 978-0-9818356-6-2.
  25. TINCANI, M. et al., 2020. Systematic review of verbal operants in speech generating device research from Skinner's analysis of verbal behavior. Online. Perspectives on Behavior Science, vol. 43, no. 2, s. 387-413. DOI: 10.1007/s40614-020-00243-1. Dostupné z: Systematic Review of Verbal Operants in Speech Generating Device Research from Skinner's Analysis of Verbal Behavior - PMC. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. VIRUÉS-ORTEGA, J., 2006. The case against B. F. Skinner 45 years later: An encounter with N. Chomsky. Online. The Behavior Analyst, vol. 29, no. 2, s. 243-251. DOI: 10.1007/BF03392133. Dostupné z: https://link.springer.com/article/10.1007/BF03392133. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. VYMLÁTILOVÁ, E., 2018. Problematika sluchových vad z hlediska klinické psychologie. In: NEUBAUER, K. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál. s. 590-624. ISBN 978-80-262-1390-1.
  28. WORLD HEALTH ORGANIZATION, 2021. World Report on Hearing. Dostupné z: https://www.who.int/publications/i/item/9789240020481.
  29. YU, Q. et al., 2020. Efficacy of interventions based on applied behavior analysis for autism spectrum disorder: a meta-analysis. Online. Psychiatry investigation, vol. 17, no. 5, s. 432-443. DOI: 10.30773/pi.2019.0229. Dostupné z: Efficacy of Interventions Based on Applied Behavior Analysis for Autism Spectrum Disorder: A Meta-Analysis - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.