Listy klinické logopedie 2025, 9(2):18-24 | DOI: 10.36833/lkl.2025.021
From Analysis to Intervention: Linguistic Specifics in Czech Speakers with Aphasia
- Katedra českého jazyka, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1, Česká republika.
The article focuses on interdisciplinary collaboration between linguistics and speech therapy. Based on a linguistic analysis of authentic aphasic utterances, interferences across different language levels are identified. Special attention is devoted to the definition of agrammatism and its manifestations. The analysis demonstrates that these phenomena can be systematically mapped and used as a foundation for therapeutic approaches. The study shows that the integration of linguistic analysis and speech therapy intervention enables more accurate diagnosis of language deficits and contributes to more effective aphasia treatment.
Keywords: aphasia, agrammatism, linguistic analysis, interdisciplinary collaboration, linguistic levels, speech therapy
Received: September 1, 2025; Revised: October 2, 2025; Accepted: October 3, 2025; Published: December 14, 2025 Show citation
References
- BASTIAANSE, R. a THOMPSON, C. K., 2012. Perspectives on agrammatism. Brain, behaviour and cognition series. Londýn: Psychology Press. ISBN 978-1-84872-055-8.
Go to original source... - BOYE, K.; BASTIAANSE, R.; HARDER, P. a MARTÍNEZ-FERREIRO, S., 2023. Agrammatism in a usage-based theory of grammatical status: Impaired combinatorics, compensatory prioritization, or both? Online. Journal of Neurolinguistics, vol. 65, s. 101108. DOI: 10.1016/j.jneuroling.2022.101108 Dostupné z: Agrammatism in a usage-based theory of grammatical status: Impaired combinatorics, compensatory prioritization, or both? - ScienceDirect.
Go to original source... - BYNG, S.; PARR, S. a CAIRNS, D., 2003. The science or sciences of aphasia? In: Papathanasiou, I. a Bleser, R. D. (ed.). The sciences of aphasia: from therapy to theory. Bingley: Emerald Group Publishing Limited, s. 201-234. ISBN 978-00-80-44073-6.
Go to original source... - CARAMAZZA, A. a MCCLOSKEY, M., 1988. The case for single-patient studies. Online. Cognitive neuropsychology, vol. 5, no. 5, s. 517-527. DOI: 10.1080/02643298808253271. Dostupné z: The case for single-patient studies.
Go to original source... - CSÉFALVAY. Z. a TRAUBNER, P., 1996. Afaziológia pre klinickú prax. Martin: Osveta, 1996. ISBN 80-217-0377-6.
- CSÉFALVAY, Z. a LECHTA, V., 2013. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0364-3.
- DAVIS, G. A., 2014. Aphasia and related cognitive-communicative disorders. Boston: Pearson. ISBN: 9780132614351.
- DVOŘÁK, J., 2007. Logopedický slovník. 3. upravené a rozšířené vydání. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 978-80-902536-6-7.
- FLANDERKOVÁ, E., 2015. Čeština v afázii: co říkají offline experimenty? Disertační práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav obecné lingvistiky. Vedoucí práce Barbara Mertins. Dostupné z: Čeština v afázii: co říkají offline experimenty? | Digitální repozitář UK.
- FLANDERKOVÁ, E., 2019. Čeština v afázii: teorie a empirie. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-4246-8.
- GOODGLASS, H. a BERKO, J., 1960. Agrammatism and inflectional morphology in English. Online. Journal of Speech & Hearing Research, vol. 3, s. 257-267. DOI: 10.1044/jshr.0303.257. Dostupné z: (PDF) Agrammatism and Inflectional Morphology in English.
Go to original source...
Go to PubMed... - GRODZINSKY, Y., 1986. The sytactic characterization of agrammatism. Online. Cognition, vol. 16, no. 2, s. 99-120. DOI: 10.1016/0010-0277(84)90001-5. Dostupné z: The syntactic characterization of agrammatism - ScienceDirect.
Go to original source...
Go to PubMed... - HANÁKOVÁ, A.; URBANOVSKÁ, E. a HAVLÍČKOVÁ, V., 2025. Sebepojetí v kontextu speciální pedagogiky: Logopedické a somatopedické perspektivy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-6434-3.
Go to original source... - HENDL, J., 2005. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2.
- HENDL, J., 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-485-4.
- HLOUCALOVÁ, B., 2023. Analýza agramatismů v afázii. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka. Vedoucí práce Pavla Chejnová. Dostupné z: Analýza agramatismů v afázii | Digitální repozitář UK.
- JAKOBSON, R., 1995. Poetická funkce. Přeložil M. Červenka. Jinočany: H&H. ISBN 80-85787-83-0.
- KOLK, H. a VAN GRUNSVEN, M., 1985. Agrammatism as a variable phenomenon. Online. Cognitive Neuropsychology, vol. 2, no. 4, s. 347-384. DOI 10.1080/02643298508252666. Dostupné z: Agrammatism as a variable phenomenon.
Go to original source... - KOLK, H; VAN GRUNSVEN, M. a KEYSER, A., 1985. On parallelism between production and comprehension in agrammatism. In: KEAN, M.-L. (ed.). Agrammatism. Academic Press, s. 165-206. ISBN 978-0-12-402830-2.
Go to original source... - LEHEČKOVÁ, H., 1984. Neurolingvistika: předmět, metody a historie. Slovo a slovesnost, roč. 45, č. 2, s. 154-157. ISSN 0037-7031.
- LEHEČKOVÁ, H., 1985. Jazykové aspekty typologie afázií. Slovo a slovesnost, roč. 46, č. 2, s. 119-126. ISSN 0037-7031.
- LEHEČKOVÁ, H, 1986. Agramatismus v afázii. Slovo a slovesnost, roč. 47, č. 2, s. 138-147. ISSN 0037-7031.
- LEHEČKOVÁ, H., 1995. Typ jazyka a projevy fatických poruch v morfologii a syntaxi. In: Slavica Pragensia XXXVII. Praha: Univerzita Karlova Praha. s. 92-97.
- LEHEČKOVÁ, H., 1999. Use and misuse of gender in Czech. In: UNTERBECK, B. a RISSANEN, M. (ed.). Gender in grammar and cognition, s. 749-770. DOI: 10.1515/9783110802603.749. Dostupné z: Use and misuse of gender in Czech.
Go to original source... - LEHEČKOVÁ, H., 2001. Manifestation of aphasic symptoms in Czech. Online. Journal of neurolinguistics, vol. 14, nos. 2-4, s. 179-208. DOI: 10.1016/S0911-6044(01)00014-8. Dostupné z: Manifestation of aphasic symptoms in Czech - ScienceDirect.
Go to original source... - LEHEČKOVÁ, H., 2009. Afázie jako zdroj poznatků o fungování jazyka. Slovo a slovesnost, roč. 70, č. 1, s. 23-35. ISSN 0037-7031.
- LEHEČKOVÁ, H., 2010. Struktura mozku a struktura jazyka: neurolingvistický pohled. In: ČMEJRKOVÁ, S.; HOFFMANNOVÁ, J. a HAVLOVÁ, E. (ed.). Užívání a prožívání jazyka. Praha: Karolinum, s. 71-75. ISBN 978-80-246-1756-5.
- LEHEČKOVÁ, H., 2016. Afázie v lingvistice, lingvistika v afáziologii. Časopis pro moderní filologii, č. 1, s. 7-22. ISSN 0008-7386.
- MARTÍNEZ-FERREIRO, S.; ISHKHANYAN, B.; ROSELL-CLARÍ, V. a BOYE, K., 2018. Prepositions and pronouns in connected discourse of individuals with aphasia. Online. Clinical Linguistics & Phonetics, vol. 33, no. 6, s. 497-517. DOI: 10.1080/02699206.2018.1551935. Dostupné z: Prepositions and pronouns in connected discourse of individuals with aphasia - PubMed.
Go to original source...
Go to PubMed... - MATCHIN, W.; DEN OUDEN, D.-B.; BASILAKOS, A.; STARK, B. C.; FRIDRIKSSON, J. a HICKOK, G., 2023. Grammatical parallelism in aphasia: A lesion-symptom mapping study. Online. Neurobiology of Language, vol. 4, no. 4, s. 550-574. DOI: 10.1162/nol_a_00117. Dostupné z: Grammatical Parallelism in Aphasia: A Lesion-Symptom Mapping Study - PubMed.
Go to original source...
Go to PubMed... - NEUBAUER, K., 2018. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1390-1.
- PROUZOVÁ, H., 1988. K pojmu rovina v českém lingvistickém myšlení. (K vývoji pojetí některých základních lingvistických pojmů a termínů). Slovo a slovesnost, roč. 49, č. 4, s. 329-341. ISSN: 0037-7031.
- SCHMIEDTOVÁ, B. a FLANDERKOVÁ, E., 2012. Neurolingvistika: předmět, historie, metody. Slovo a slovesnost, roč. 73, č. 1, s. 46-62. ISSN: 0037-7031.
- SLAVÍK, J.; JANÍK, T.; NAJVAR, P. a KNECHT, P., 2017. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Syntézy výzkumu vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-210-8568-8.
Go to original source... - STEMMER, B. a WHITAKER, H. A., 2008. Handbook of the neuroscience of language. London: Elsevier. ISBN. 978-0-08-045352-1.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.




