Listy klinické logopedie, 2025 (roč. 9), číslo 2
Editorial
Editorial
Zuzana Lebedová
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):3 
Varia
TRANZIENTNÁ AFÁZIA V SPOJITOSTI S MIGRÉNOU S AUROU
Mgr. Miriam Sádovská, Mgr. Viktória Čiernik Kevická, PhD.
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):4-7 | DOI: 10.36833/lkl.2025.017 
Migréna s aurou predstavuje špecifickú formu primárnej bolesti hlavy, pri ktorej sa vyskytujú prechodné neurologické symptómy predchádzajúce samotnej bolesti. Medzi týmito príznakmi sa môžu objaviť aj poruchy rečových funkcií, vrátane tranzientnej afázie, čo je dôležité najmä z pohľadu logopedickej praxe. Vzhľadom na podobnosť klinického obrazu s afáziou pri cievnej mozgovej príhode je presná diferenciálna diagnostika nevyhnutná pre správne terapeutické rozhodnutia. Článok poukazuje na patofyziologické mechanizmy migrény s aurou, prejavy symptómov afázie v jej priebehu a ich diagnostické špecifiká. Súčasťou práce je kazuistika pacientky, u ktorej sa...
Mind mapping v terapii afázie: kazuistika
Mgr. Nicole Radová, Mgr. Naděžda Lasotová, MBA, doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):8-17 | DOI: 10.36833/lkl.2025.018 
Myšlenkové mapy (mind mapping), původně vyvinuté pro efektivní zapisování poznámek, se v současných výzkumech ukazují jako přínosné v procesu učení, při podpoře kognitivních funkcí či při rozvoji jazykových dovedností v cizích jazycích. Příspěvek prezentuje případovou studii s využitím metody myšlenkových map v intervenci expresivních jazykových schopností u pacienta po cévní mozkové příhodě s Brocovou afázií. Intenzivní terapie probíhala po dobu šesti týdnů a její efekt na spontánní verbální produkci pacienta byl hodnocen bezprostředně po ukončení terapie a znovu po jednom měsíci bez cíleného tréninku. Po terapii byl zaznamenán nárůst počtu plnovýznamových...
Od analýzy k intervenci: lingvistická specifika u českých mluvčích s afázií
Mgr. Bára Hloucalová
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):18-24 | DOI: 10.36833/lkl.2025.021 
Článek se zabývá mezioborovou spoluprací lingvistiky a logopedie. Na základě lingvistické analýzy autentických afatických promluv jsou identifikovány konkrétní interference jazykových rovin. Zvláštní pozornost je věnována vymezení agramatismu a jeho projevům. Jazyková analýza ukazuje, že tyto jevy lze systematicky mapovat a využít jako podklad pro terapeutické postupy. Studie ukazuje, že propojení lingvistické analýzy a logopedické intervence umožňuje přesnější diagnostiku jazykových deficitů a přispívá k efektivnější terapii afázie.
Arizonský sémantický test - česká verze a orientační normy pro dospělou populaci
Mgr. Lucie Nohová, Ph.D., Mgr. Jolanta Branná
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):25-30 | DOI: 10.36833/lkl.2025.020 
Sémantický systém sehrává klíčovou úlohu v mezilidské komunikaci. Jeho narušení se může projevit u osob s různými diagnózami (afázie, primární progresivní afázie, demence), přičemž doposud v tuzemsku chyběl testový nástroj určený výlučně k hodnocení sémantického systému. Proto je obsahem článku představení Arizonského sémantického testu, který byl převzat do českého prostředí. K testu byly stanoveny orientační percentilové normy pro dospělou populaci. Kromě toho byly identifikovány problematické položky, a to z hlediska chybovosti i reakčních časů. Dalším krokem je standardizace Arizonského sémantického testu do českého prostředí.
The Verbal Fluency Test as a tool for the differential diagnosis of dementia and mild cognitive impairment, as against normal ageing: A Research Review study
Mgr. Michaela Zapletalová, Prof. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):31-38 | DOI: 10.36833/lkl.2025.024 
Dementia can ultimately be understood as a linguistic, neurogenic, and cognitive disorder. With the increasing average life expectancy, the number of individuals affected by dementia continues to rise, underscoring the importance of early and accurate diagnosis. A detailed assessment of not only language processes can provide valuable information to both healthcare professionals and family members, particularly in developing an appropriate therapeutic plan. Results of the verbal fluency test reflect not only the overall level of language abilities, but also the functional integrity of executive functions and semantic memory. Due to its simplicity and...
Role logopeda v interdisciplinárním týmu u kaustického poranění: kazuistika
Mgr. Michaela Tížková, Mgr. Gabriela Solná, Ph.D., Mgr. Lucie Kytnarová, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):39-44 | DOI: 10.36833/lkl.2025.025 
K zajištění komplexní péče o dospělého pacienta s kaustickým poraněním je nezbytná interdisciplinární spolupráce celé řady specialistů z řad lékařských i nelékařských profesí. Předkládaná kazuistika má za cíl představit odborné veřejnosti možnosti zapojení klinického logopeda do diagnostického i terapeutického procesu u dospělé pacientky po suicidálním pokusu s rozsáhlým kaustickým poraněním jícnu. Klinický logoped se v takových případech věnuje poruchám polykání, fonace, respirace nebo artikulace, které vznikají v důsledku poleptání struktur podílejících se na řeči a příjmu stravy a tekutin. V naší případové studii popisujeme péči v oblasti poruchy...
Komunikace zdravotnického personálu s osobami s afázií: Úroveň informovanosti, postupy a subjektivní zkušenost
Mgr. Alena Dušková
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):45-52 | DOI: 10.36833/lkl.2025.026 
Cíl: Cílem studie bylo identifikovat, které symptomy afázie zdravotničtí pracovníci znají, a které bývají nejčastěji zaměňovány či nesprávně interpretovány, a porovnat tyto rozdíly mezi jednotlivými oblastmi péče. Dalším cílem bylo zmapovat, jak zdravotníci vnímají komunikační obtíže pacientů s afázií a jak reagují v modelových komunikačních situacích. Dílčím cílem bylo rovněž identifikovat potřebu dalšího vzdělávání v této oblasti.
Snadná vyšetření řeči a paměti pomocí certifikovaných testů ALBA a POBAV
prof. MUDr. Aleš Bartoš, Ph.D., MUDr. Magda Michalovová
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):53-63 | DOI: 10.36833/lkl.2025.028 
S narůstajícím počtem starších osob a neustálým prodlužováním věku roste potřeba efektivních nástrojů pro časný záchyt poruch paměti a rychlé zhodnocení řeči. Vhodné jsou zejména velmi krátké testy s trváním do pěti minut, které umožňují včasnou detekci mírné kognitivní poruchy nebo demence, zhodnocení závažnosti poruchy i sledování jejího vývoje v čase. Tento článek představuje dva původní české a inovativní testy paměti: Amnesia Light and Brief Assessment (ALBA) a písemnou verzi testu Pojmenování obrázků a jejich vybavení (POBAV).
Swallowing Disorders in the Elderly in Post-Acute Care
PhDr. Ing. Jana Horynová, Ph.D., doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):64-73 | DOI: 10.36833/lkl.2025.029 
This paper presents the results of a quantitative research study aimed at identifying the primary diagnoses associated with swallowing disorders in elderly patients in post-acute care. A secondary objective was to determine whether elderly patients are admitted to post-acute care units with a pre-existing diagnosis of dysphagia. The study population consisted of 168 patients aged 65 years and older who were diagnosed with dysphagia during hospitalization in post-acute care.
Hodnocení jazykového vývoje u dětí s kochleárním implantátem: výzvy a možnosti české praxe
Mgr. et Mgr. Michaela Svoboda, Dr. Kateřina Chládková, M.A.
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):74-82 | DOI: 10.36833/lkl.2025.015 
Záměrem tohoto článku je představit situaci hodnocení jazykových schopností u dětí s kochleárním implantátem v prostředí české praxe. V České republice neexistuje jednotná metodika, která by umožňovala důvěryhodně monitorovat vývoj mluveného jazyka u dětí s kochleárním implantátem. To vede jednak k nedostatku informací o komunikačním vývoji této skupiny, a zároveň to znemožňuje objektivně hodnotit individuální pokrok jednotlivých dětí v čase.
Craniosacral therapy for preterm neonates and infants
Mgr. Barbora Červenková, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):83-89 | DOI: 10.36833/lkl.2025.022 
This pilot study evaluates changes in sensorimotor responses in premature infants after receiving craniosacral therapy. The study included a total of 63 infants born between 28 and 31 weeks of gestation. These infants underwent three craniosacral therapy treatments during their hospitalization. The assessment used a sensorimotor reactivity scale to evaluate eye contact, response to two-point static and kinetic tactile stimulation, turning onto the side, and willingness to grasp and suck an offered finger. Differences in gross scores between pairs of measurements for each item were tested at a 5% significance level using the Wilcoxon paired test. All...
Využití aplikované behaviorální analýzy při rozvoji komunikace u dítěte se sluchovým postižením: kazuistika
Mgr. Bc. Lenka Želonková, prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):90-96 | DOI: 10.36833/lkl.2025.027 
Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) nahlíží na jazykové projevy dítěte z hlediska jejich funkce. Dovednost požádat o předměty, aktivity nebo pozornost je z pohledu ABA jednou ze základních funkcí komunikace. Náš příspěvek popisuje průběh a výsledky intervence s využitím systému rozvoje verbálního chování (ABA/VB) u pětiletého dítěte s dlouhodobou auditivní deprivací. Individuální terapeutický program se zaměřil na rozvoj dovednosti požádat znakem o oblíbené věci a aktivity. Pravidelné supervize matky a přímá intervence u dítěte vedly k vyšší samostatnosti, četnosti a variabilitě žádostí dítěte v přirozeném komunikačním prostředí. ABA/VB intervence...
Přečteno - doporučeno?!
RECENZE KNIHY- Sebepojetí v kontextu speciální pedagogiky: Logopedické a somatopedické perspektivy
Mgr. Michaela Zapletalová
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):97-98 
Sebepojetí má v klinické logopedii zásadní roli, jelikož ve svém důsledku může ovlivnit jak diagnostiku, tak i následnou terapii a hodnocení její efektivity. Snížené sebepojetí může mít různé projevy, které nepříznivě ovlivňují vnímání sebe sama, jsou doprovázeny negativními emocemi a mohou narušit i sociální vztahy. V neposlední řadě dochází ke snížení kvality života samotného jedince. Právě otázkou sebepojetí u logopedické klientely (osoby s narušenou komunikační schopností a/ nebo s omezením hybnosti) se zabýval tým autorek Hanáková, Urbanovská a Havlíčková (2025).
Recenze knihy: Phoniatrics II – Speech and Speech Fluency Disorders – Literacy Development Disorders
Mgr. Anna Chromá
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):99-100 
Recenze publikace Phoniatrics II
recenze knihy Phoniatrics III – Acquired Motor Speech and Language Disorders – Dysphagia – Phoniatrics and COVID-19
MUDr. Jan Mynář
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):101 
RECENZE KNIHY - KLINICKÁ AFAZIOLÓGIA
PhDr. Mgr. Milena Košťálová, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2025, 9(2):102-103 



